rss

Monday, January 10, 2011

>> Pakcik-pakcik melayu ku!

   Mohfi mulakan langkah awal pagi sambil tunggu masuk kerja duduk minum nescafe dekat satu kedai mamak,dalam kedai itu terdapat majoriti orang-orang melayu yang berumur dalam lingkungan 45-65 tahun,rancak berbual dengan suara yang agak kuat,seolah-olah ingin berlumba-lumba suara siapa yang paling kuat diantara pakcik-pakcik yang ada dimeja-meja yang ada kat kedai mamak itu.

   Mohfi tidak dapat mengagak apa topik perbualan mereka kerana suara mereka bercampur-campur dan kuat,hinggalah seorang pakcik ini mengeluarkan kenyataan ini 
Nama pun BN mistilah Barang Naik!"

   Selepas kenyataan itu dikeluarkan oleh seorang pakcik,kelihatan seorang lagi pakcik yang duduk di meja berdekatan juga mengeluarkan satu kenyataan
Haaa~ dok pangkah tu dah seronok kene jubo lah tu!"
   Melihat telatah pakcik-pakcik yang dah separuh abad dan ada diantara mereka yang dah kubur nak panggil,memang tersentap,ini pun kira Mohfi sudah tapis sedikit sedikit ayat-ayat pakcik-pakcik tu..kalau tak tapis,gugur semua taik telinga Mohfi mendangarnya.


  Pelik Mohfi,pasal politik mereka (pakcik-pakcik) ni jadi tak tahu adab langsung,sanggup memaki hamun,memerli,mengeluarkan perkataan-perkataan kesat yang kebanyakannya dah sah-sah ditujukan pada bangsa (melayu) dia sendiri.Tak tahu malu ke pada anak-anak muda yang ada di dalam kedai tu yang duduk perhatikan gelagat-gelagat pakcik-pakcik yang dah senja tu,ada seorang budak lelaki tu geleng kepala melihat pakcik-pakcik ni datang bulan! sepatutnya yang sudah berumur sepatutnya menjadi contoh pada yang muda,tapi apa yang berlaku sebaliknya.

   Apa yang paling Mohfi tak boleh tahan ialah mereka bertekak sesama melayu,mengeluarkan kenyataan kotor di hadapan rezeki yang mereka makan!.Jagalah adab tu sedikit pakcik-pakci oi~

  Kalau nak berpolitik,tak payahlah nak bergaduh & bertekak,bila sampai pilihan raya umum nanti pakcik-pakcik pangkah lah siapa yang pakcik-pakcik sokong,senang je kan! 

  UNDI ANDA ADALAH RAHSIA ! jadi diam-diam sudahlah.

   Cakap budak-budak zaman sekarang ni kurang ajar pandai! tapi yang dah lama hidup perangai macam tu,apa kejadahnya pulak? terlebih ajar? siapa yang ajar jadi kurang ajar? orang politik yang ajar!" - mohfi.blogspot
ps:siapa yang untung?
 





0 comments:

Related Posts with Thumbnails
 

Pengikut

Belasungkawa

My photo
Aku adalah seorang lelaki yang berada di atas muka bumi ini ingin mengetahui tentang siapa diri aku sedalam-dalamnya.Blog adalah tempat untuk aku belajar erti perkongsian.Aku hanya menulis bila aku benar-benar jujur hendak menulis.Aku mungkin satu-satunya makhluk yang boleh menerima diri aku seadanya,walau pernah berlaku yang aku tidak pernah setuju dengan diri aku sendiri.

Blog ini ?

Lihat ini

Experimental By Mohfi. Powered by Blogger.