rss

Monday, January 03, 2011

>> Lelaki tahukah anda bagaimana hendak menjadi lelaki?

"Lelaki sejati tahu perbezaan antara apa yang penting dan apa yang tidak"
Lelaki melayu kebanyakkanya lemah dalam hal membezakan sesuatu yang penting dan yang tidak penting.

EKONOMI
Sebagai contoh selalunya lelaki tidak mempedulikan bekalan yang perlu ada dan dibawa dalam tempoh 3 ke 5 tahun hadapan dalam menentukan kehidupan yang lebih terjamin,tidak kiralah berapa jumlah gajinya,yang perlu di ambil kira berapa jumlah simpananya.jika lelaki tersebut sudah berkahwin mungkin boleh diterima lagi sukar untuk menyimpan kerana banyak tanggungan,yang menakutkan adalah lelaki bujang yang kuat berhabis dan tak beringat dengan alasan ingin enjoi!.

KELUARGA
Sebagai contoh lelaki selalunya akan terus menghulurkan wang kepada ibu/bapanya,mereka jarang sekali bertanya adakah wang tersebut memang untuk menaggung ibu/bapa mereka atau ibu/bapa mereka menggunakan duit yang diberi oleh mereka untuk menggung kembali mereka.

KAWAN-KAWAN
Sebagai contoh lelaki selalunya merasakan kawan adalah aset untuk menghilangkan rasa bosan dan enjoi,mereka jarang sekali mengetahui yang kawan-kawan juga mempunyai perasaan,mungkin kita pernah terlihat/terdengar atau terkena dengan perangai kawan-kawan lelaki kita yang bergurau kasar dengan mengeluarkan perkataan-perkataan yang boleh meng-aibkan perasaan rakan lelakinya yang lemah dengan niat untuk gelak besar,kononya nak bikin HAVOC!

TEMAN WANITA
Sebagai contoh lelaki selalunya tidak mengetahui betapa pentingnya panggilan telefon atau SMS di waktu pagi untuk teman wanitanya.Kalau malas nak telephon cukuplah dengan send SMS "GOOD MORNING ! DAH MAKAN?.."

Lelaki juga tidak mengetahui betapa pentingnya memuji berpada-pada kepada teman wanitanya berbanding sebelum memiliki wanita tersebut.

Lelaki yang telah berkahwin lebih 1 tahun pula jarang sekali tahu betapa pentingnya suasana romantik bagi isterinya,berbanding masa bercinta dahulu.

"Ketika seorang lelaki sejati membuat janji, dia akan menunaikanya"

Benarkah seperti apa yang dicakap oleh kaum wanita yang lelaki melayu ini selalu mungkir janji? Pengalaman menjadi lelaki dan pernah berjanji dengan seorang lelaki dalam sesuatu hal membuatkan aku ingin berkata YA! (tidak semua) Dan tak kata perempuan tidak begitu.Lelaki sejati pentingkan ketulusan dalam segala hal bukan hanya dengan teman wanita sahaja perlu ada ketulusan tetapi dengan kawan-kawan lelaki juga ketulusan itu penting.Lelaki sejati selalunya akan merasa puas dan gagah selepas menunaikan janjinya,bukan selepas berjaya mempermainkan orang lain.Jika ingin melihat peribadi seorang lelaki itu,lihatlah dengan siapa dia berkawan.
 
"Lelaki sejati berusaha untuk menjadi teladan"
 
Lelaki melayu kebanyakannya suka tunjuk lagak macam bagus,bercakap nak kuat-kuat konon nak semua orang dengar yang dia bagus,suka bercakap sesuatu yang mengambarkan yang diri dia cukup gagah,pernah dengar perkataan ini tak? "kau fikir aku goyang?..." boleh teka tak jantina manusia yang keluarkan perkataan tu? bangsa apa? Padahal memang goyang pun, Kenapa lelaki melayu suka tunjuk sikap yang seolah-olah dia ada super power? konon depan awek nak cakap macam bagus,masa geng ramai berkumpul dialah raja,dialah hero,dialah makhluk paling kebal,dialah makhluk paling cool,tapi sebenarnya kosong! adakah mereka rasa masyarakat disekeliling mereka memandang mereka dengan kagum sekali? 
aku jawap tak!... Lelaki melayu kebanyakanya bukan sahaja tidak tahu menghormati orang sekeliling,sebenarnya dalam pada masa yang sama mereka sendiri tidak tahu menghormati diri mereka sendiri.Lelaki melayu memang tidak pandai memberi tauladan!.tapi ada hati nak jadi laki orang.

"Lelaki sejati tahu mempertahankan dirinya" 
Ini yang selalu disalah anggap oleh kebanyakan lelaki melayu,nak mempertahankan diri kena ajak fight! dalam kepala tak ada benda lain fight! fight!.. bila jadi kes polis menangis-nangis....Perempuan Tahu tak apa yang perempuan melayu telah kehilangan? Lelaki yang tahu memimpin! lelaki yang tahu mempertahankan maruah dan nama baik keluarganya,lelaki yang tahu perempuan itu adalah kurniaan dan perhiasan terindah dari tuhan dan perlu dijaga rapi,lelaki yang tahu mempertahankan emosi kemarahanya,lelaki yang tahu dosa pahala.

ps: Ada lelaki melayu yang panas punggung?







6 comments:

nuraishah_abuhasan on 11:10 AM said...

enlightening...

mohfi on 11:11 PM said...

enlightening...?

Amirez on 10:24 AM said...

info yg menarik buat semua lelaki termasuklah aku sendiri..

nuraishah_abuhasan on 10:49 AM said...

yup.. enlightening..
the way you think..
and the way you wrote it down..

mohfi on 11:23 PM said...

Amirez & nuraishah_abuhasan thnx coz read this !

elieynz on 9:03 AM said...

betul sangat lah yang pasal sms pagi-pagi tu.. betul sangat..

Related Posts with Thumbnails
 

Pengikut

Belasungkawa

My photo
Aku adalah seorang lelaki yang berada di atas muka bumi ini ingin mengetahui tentang siapa diri aku sedalam-dalamnya.Blog adalah tempat untuk aku belajar erti perkongsian.Aku hanya menulis bila aku benar-benar jujur hendak menulis.Aku mungkin satu-satunya makhluk yang boleh menerima diri aku seadanya,walau pernah berlaku yang aku tidak pernah setuju dengan diri aku sendiri.

Blog ini ?

Lihat ini

Experimental By Mohfi. Powered by Blogger.