rss

Wednesday, January 12, 2011

>> Berbicara soal jodoh

   -Umur dah mencecah 27tahun,Jodoh tak jumpa-jumpa lagi!

Mak selalu tanya bila nak kahwin?
   -Aku selalu bagitahu yang aku tak bersedia lagi!

Kawan-kawan pun selalu tanya,kau bila nak kahwin?
   -Aku selalu bagi tahu yang aku awek pun tak ada lagi!

Ada kawan umur baru 21tahun,kahwin bulan lepas.
   -Aku bulan lepas asyik terima kad kahwin orang je!

Tadi ada member tanya,kenapa tak cari awek?
   -Aku kata,dah cari,senang je,ngorat,ayat,semua dah,tapi dia orang yang tak nak! aku nak buat camne?

Tak pernah bercinta langsung ke?
   -Pernah! tapi awek tu dan jadi isteri orang pun sekarang.

So sekarang tak ada sesiapa pun ke?
   -Ada,tapi kawan je,rasa macam tak sesuai! banyak yang pelik!

Apa yang pelik?
   -Bila tanya nak cari boyfriend yang macam mana,misti cakap yang memahami,romantik,sopan,tahu jaga hati mak/ayah.Bila tanya nak cari suami yang macam mana pulak,misti cakap yang beragama,tahu tanggungjawab!

Memang lah macam tu,so jadi lah yang macam tu!
   -Memang boleh jadi macam apa yang dia nak,yang menjadi masaalahnya langkah awal untuk berkahwin tu pun orang perempuan dah langgar apa yang dia cakap,macam mana?

Orang perempuan langgar apa?
   -Cakap nak lelaki yang bertanggungjawab dan beragama,tapi kenapa masa nak berkahwin,bernikah,bersanding tak nak ikut agama?

Tak paham!
   -Kalau nak suami yang beragama,sebelum kahwin ke atau selepas kahwin lelaki tu misti tahu agama?

Sebelum dan selepas lah!tak kan lah lepas kahwin baru nak kenal agama!
   -Pandai pun! itu yang aku tak paham tu,kalau ikut aku yang belum kahwin dan tahu sedikit selok belok agama ni,yang aku tahu,dalam agama aku islam tak suka membazir dan tak suka menyukarkan sesuatu perkahwinan itu!mana ada kata dalam islam misti kahwin/bersanding kena gah!pelik aku!kenapa kahwin sekarang misti nak kena ada dalam tangan dekat RM12,000?tu pun ada yang cakap sikit!

Rm12,000 tu pasal kos barang dah naik!
   -Kalau dah tahu kos barang dah naik,kenapa nak jugak bazirkan duit,sampai sanggup meminjam?bukan ke dalam agama islam ada cakap,membazir tu bersahabat dengan syaitan! jadi buat apa nak buat persiapan macam nak tunjuk kat orang lain yang kita ni ada duit? kata nak suami yang tahu agama islam?jadi sekarang islam kata membazir tu bersahabat dengan syaitan! tak ada pulak dalam islam kata kecuali kalau nak kahwin!

Biasa lah tu perempuan,ini kan seumur hidup sekali!
   -Seumur hidup sekali?mana tahu?maksudnya masa nak bersanding/berkahwin jadi yahudi pun tak apa ke?asal masjlis kahwin nampak gah! habis tu sebelum kahwin siapa yang kononnya nak suami yang pandai agama? automatik je masa nak kahwin agama jadi tak penting?


Jadi carilah kerja yang gaji ok sikit,kerja yang bagus,kumpul duit lebih skit!
   -Kalau nak kumpul duit,baik fikir duit lepas kahwin,lagi besar tanggungjawabnya,bila nak bercakap tentang nak kahwin,sebenarnya tak perlu kos besar pun,bayangkan Rm12,000 tu kalau kita gunakan untuk tanggung kehidupan kita selepas kahwin,kan ke bagus.Kehidupan lepas kahwin tu lebih banyak kosnya!kenapa nak bazirkan duit simpanan untuk buat majlis perkahwinan yang kononya nak sama taraf dengan artis terkenal!.Ini bukan soal kerja bagus atau tak,orang gaji kecil pun ada perasaan nak kahwin,tapi berpada-padalah.


Entah lah~
.............................................


Sudahnya aku memang tak kahwin-kahwin!"-mohfi

8 comments:

nuraishah_abuhasan on 3:09 PM said...

cam lawak tp betul gak.. huhu..
sila2 kawen bila dah jumpa soulmate nanti yer..

mohfi on 7:53 PM said...

harap2 dpt lah jumpe...siapa lah agaknye yg sudi tu~ ;)

Aiydalela on 10:41 PM said...

macam-macam. tp kelakar je bile baca :)

elieynz on 8:53 AM said...

tentang hantaran RM12000 tu betull... buat apa membazir...

MisS NadRAH on 11:45 PM said...

moga bro dipertemukan jodoh yg terbaek..insyaALLAH..
cari lah seorg isteri kerana agamaNYA.
.bukan kecintaan dunia semata2..
emmh..(^_^)

cik Ida on 9:20 AM said...

memang betul la.. izin share kat blog saya boley?

mohfi on 2:50 PM said...

Cik Ida nak share ? share kan aja.... ;)

Halimatun Sa'adiah on 8:55 PM said...

bagos perbahasan anda tu..

Related Posts with Thumbnails
 

Pengikut

Belasungkawa

My photo
Aku adalah seorang lelaki yang berada di atas muka bumi ini ingin mengetahui tentang siapa diri aku sedalam-dalamnya.Blog adalah tempat untuk aku belajar erti perkongsian.Aku hanya menulis bila aku benar-benar jujur hendak menulis.Aku mungkin satu-satunya makhluk yang boleh menerima diri aku seadanya,walau pernah berlaku yang aku tidak pernah setuju dengan diri aku sendiri.

Blog ini ?

Lihat ini

Experimental By Mohfi. Powered by Blogger.