rss

Thursday, February 03, 2011

>> Melayu pernah ada sekolah ke?

   Entah kenapa tiba-tiba Mohfi nak tulis entry macam ini.

   Dalam Malaysia ada :
  • Sek.Ren.Keb.(C)
  • Sek.Ren.Keb (T)
  • Sek.Men.Keb (C)
  • Sek.Men.Keb (T)
(C)=Cina (T)=Tamil

   Tapi kenapa kita tak ada :
  • Sek.Ren.Keb (M)
  • Sek.Men.Keb (M) 
(M)=Melayu

   Kononya kita bersatu,melayu tak mengasingkan diri dari bangsa lain?Kita ada Sek.Agama,tapi agama islam cina dan india pun ada yang masuk Sek.Agama kalau dia islam.

   Bersatu dekat sekolah,tapi politik berpecah belah! iye ke melayu menyatukan bangsa bermula dari sekolah?

   Just Curious~

Sekolah Pondok Kot !"-Mohfi

7 comments:

+qasih nadira+ on 1:13 AM said...

sek jenis kebangsaan tamil atau cina special case sebab diorg mengajar bahasa kebangsaan diorg di sek tersebut. :)

Mr. N on 2:54 AM said...

bersatu bermula dri sekolah ye...mksdnye mreke dlu sume xskolah

Tinta Emas on 7:53 AM said...

memang sudah diterapkan dalam masyarakat bahawa sek ren keb atau sek men keb adalah sekolah melayu...bahasa utamanya adalah bahasa melayu tetapi bangsa lain pun boleh bersekolah sama...dan kalau nak tau sekolah org melayu yang betul2 asli adalah sekolah pondok.....

aLieF si Muncung ManiS on 5:54 PM said...

betul3x..saya setuju...assalamualaikum awk..saya dah jenguk blog awk..dtg la jenguk blog saya juga..tinggalkan jejak..hehe..lepas tu jgn lupa follow taw..dgn mnggunakan jejak yg anda tinggal kan itu,,alief akan follow awk balik..thanx.. http://aliefcmoi.blogspot.com/

Unknown on 7:40 PM said...

Hmmm...termenung gak yer nak memikirkan persoalan ko ni...hehehe

fieyza.rz on 8:27 PM said...

SRK dan SMK atas sbb nak wujudkan perpaduan. Tapi rasanya yg betul sekolah melayu adalah sekolah pondok kot tak pun sek agama??

Sek jenis kebangsaan atas alasan kononnya nak mengekalkan bahasa ibunda msg2. apa kalau di SRK dan SMK tak boleh ke ambil subjek tambahan untuk bhs itu? kata satu malaysia.

amman on 11:17 PM said...

dedulu ade kan?
sekolah melayu bla bla bla
lepas tu datang british wat skola inggeris...
dan seterusnya ade beberapa perubahan...
ingat tak sistem pendidikan vernakular Melayu n Inggeris...

dan yup, sekolah pondok tu adalah salah satu pusat pengajian untuk orang Melayu

Related Posts with Thumbnails
eXperimantel
 

Pengikut

Belasungkawa

My photo
Aku adalah seorang lelaki yang berada di atas muka bumi ini ingin mengetahui tentang siapa diri aku sedalam-dalamnya.Blog adalah tempat untuk aku belajar erti perkongsian.Aku hanya menulis bila aku benar-benar jujur hendak menulis.Aku mungkin satu-satunya makhluk yang boleh menerima diri aku seadanya,walau pernah berlaku yang aku tidak pernah setuju dengan diri aku sendiri.

Blog ini ?

Lihat ini

Experimental By Mohfi. Powered by Blogger.