rss

Friday, November 26, 2010

>> Anime dan Manga

Peminat anime dan manga yang berada diluar negara Jepun telah meminjam banyak "perkataan dan frasa bahasa Jepun". Sesetengah daripada perkataan-perkataan ini telah disalah tafsir, ditafsir semula ataupun melalui perubahan dari segi makna. Selain itu, pelbagai jenis istilah yang berkaitan dengan anime, manga dan fandom telah muncul, sama ada menerusi penterjemahan/alihan kata daripada bahasa Jepun ataupun sebahagian daripada slanga yang dikongsi atau istilah budaya kecil.

Dalam sesetengah kes pula, bahasa Inggeris dan bahasa Jepun telah menyumbang dalam bermacam-macam gaya yang kompleks untuk mencipta suatu pembentukan perkataan-perkataan baru dalam bahasa masing-masing. Sebagai contoh; Hentai - 'H' - Ecchi.

Budaya-budaya kecil lain juga telah mengambil perkataan-perkataan pinjaman bahasa Jepun menerusi hubungan dengan para peminat media tersebut, seperti anime dan manga.

Tambahan pula, terdapat banyak perkataan dan frasa dalam bahasa Jepun yang akan dijumpai dan didedahkan kepada para peminat dan juga mereka yang ingin tahu dengan lebih lanjut lagi berkaitan dengan anime dan manga. Arghhhhhhh lantak lah tak mau aku tahu yg aku tahu kartun jepun best!

minat bace komik2 ni...untuk peminat anime dan manga ni jom lepak sini : BACA KOMIK

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
eXperimantel
 

Pengikut

Belasungkawa

My photo
Aku adalah seorang lelaki yang berada di atas muka bumi ini ingin mengetahui tentang siapa diri aku sedalam-dalamnya.Blog adalah tempat untuk aku belajar erti perkongsian.Aku hanya menulis bila aku benar-benar jujur hendak menulis.Aku mungkin satu-satunya makhluk yang boleh menerima diri aku seadanya,walau pernah berlaku yang aku tidak pernah setuju dengan diri aku sendiri.

Blog ini ?

Lihat ini

Experimental By Mohfi. Powered by Blogger.